Näytetään tekstit, joissa on tunniste douppikauppa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste douppikauppa. Näytä kaikki tekstit

perjantai 13. joulukuuta 2019

Tulli ei sulkenut Silkkitietä – mitä oikeasti tapahtui?

Seuraan päivittäin Tor-verkon huumemaailmaa, joten Tullin tiedotustilaisuus 4. joulukuuta 2019 oli minulle hämmentävä kokemus. Tai pikemminkin ahdistava. Minua ahdistaa, kun viranomaiset valehtelevat.

Tullin mukaan se sulki Silkkitien. Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen sanoi tiedotustilaisuudessa, että alla oleva Tullin ja Europolin ilmoitus piilopalvelun sulkemisesta laitettiin Silkkitien verkko-osoitteeseen 1. maaliskuuta 2019.


Oikeasti Silkkitie sulkeutui omia aikojaan helmi-maaliskuun vaihteessa ja tiedotti siitä etukäteen, ja Tullin ja Europolin ilmoitus ilmestyi Silkkitien verkko-osoitteeseen vasta toukokuussa.

Mennäänpä ajassa hieman taaksepäin. Vuodenvaihteen 201819 tienoilla Torilaudalle kirjoitti viestin henkilö, joka kertoi olevansa Silkkitien asiakaspalvelu.

Silkkitiellä oli Kapteenina tunnetun ylläpitäjän lisäksi asiakaspalvelu, johon sivuston käyttäjät saattoivat olla yhteydessä, mikäli kaupankäynnissä esiintyi ongelmia. Torilauta on Tor-verkossa pyörivä huumekauppasivusto, joka toimii myös keskustelufoorumina.

Silkkitien aspaksi esittäytynyt henkilö kertoi Torilaudalla, että Silkkitien palvelimen vuokra oli maksettu helmikuun loppuun saakka, eikä sitä tultaisi pidemmälle maksamaan. Silkkitie tulisi siis sulkeutumaan helmi-maaliskuun vaihteessa 2019.

Silkkitien henkilökunta ei ollut koskaan aikaisemmin kirjoittanut Torilaudalle, joten viestin kirjoittajaa epäiltiin trolliksi. Mutta niin vaan tapahtui, että maaliskuun 1. päivä Silkkitiehen ei saanut enää yhteyttä. Sivusto oli alhaalla.

Ja alhaalla se myös pysyi. Mitään ilmoitusta sen tilalla ei ollut, sivu vaan ei latautunut.

Toukokuun 3. päivä, eli reilut kaksi kuukautta myöhemmin, Tulli tiedotti takavarikoineensa Silkkitien palvelimen. Tarkkaa ajankohtaa takavarikolle Tulli ei paljastanut, vaan sanoi sen tapahtuneen "aikaisemmin tänä vuonna". Tullin ja Europolin ilmoitus piilopalvelun sulkemisesta ilmestyi Silkkitien verkko-osoitteeseen vasta tiedotteen julkaisun aikoihin.

Kirjoitin Suomen Kuvalehteen artikkelin, jossa kerroin omat tietoni Silkkitien sulkeutumisesta. Tullissa artikkelini selvästi luettiin, koska Sinkkonen väitti tuoreessa tiedotustilaisuudessa Tullin ja Europolin laittaneen ilmoituksen Silkkitien verkko-osoitteeseen juuri 1. maaliskuuta.

Omien tietojeni valossa tapahtumien todennäköisin kulku oli seuraava:

Kapteeni ei enää syystä tai toisesta maksanut Silkkitien palvelimen vuokraa, mikä tarkoitti sivuston loppua. Silkkitien asiakaspalvelu kertoi sulkeutumisesta etukäteen Torilaudalla. Silkkitie poistui keskuudestamme 1. maaliskuuta 2019, aivan kuten aspa oli kertonut. Myöhemmin Tulli onnistui kansainvälisen yhteistyön avulla jäljittämään ja takavarikoimaan palvelimen. Toukokuun alussa Tullin ja Europolin ilmoitus ilmestyi Silkkitien verkko-osoitteeseen.

Tullin tarina on tyystin erilainen. Sen mukaan Silkkitie ei suinkaan sulkeutunut omia aikojaan, vaan Tulli sulki sen, ja Tullin ja Europolin ilmoitus ilmestyi Silkkitien verkko-osoitteeseen jo 1. maaliskuuta.

Nyt minun täytyisi todistaa, että Tulli valehtelee. Parastahan olisi, jos minulla olisi kuvakaappaus Silkkitien aspan Torilaudalle kirjoittamasta viestistä. Ei kuitenkaan ole, eikä ole tietääkseni kenelläkään muullakaan. Luulin monien muiden tavoin viestiä aikanaan trollaukseksi enkä kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota.

Torilaudalla on hakutoiminto, mutta koska sivusto tuhoaa kaiken sinne kirjoitetun määrätyn ajan kuluessa, ei aspan viestiä voi enää löytää. Sitä ei voinut löytää enää edes maaliskuussa, jolloin sitä muisteltiin Torilaudalla samalla kun ihmeteltiin, mihin Silkkitie on kadonnut.

Varhaisin julkinen maininta aspan viestistä on artikkelissani, jonka Suomen Kuvalehti julkaisi 9. toukokuuta. Aloin kirjoittaa artikkelia huhtikuussa vakuututtuani siitä, ettei Silkkitie tulisi enää tekemään paluuta. Lähetin ensimmäisen version SK:n toimitukseen 29. huhtikuuta ja kerroin siinä kaiken olennaisen.

Sen jälkeen yritin vielä täydentää artikkelia haastatteluilla, joten lähetin toukokuun 2. päivä Helsingin poliisilaitokselle meiliä ja kysyin, onko siellä kenelläkään mitään tietoa Silkkitien katoamisesta.

Seuraavana päivänä eli 3. toukokuuta Tulli tiedotti takavarikoineensa Silkkitien palvelimen.

Jokainen varmasti ymmärtää, että jos Silkkitien verkko-osoitteessa olisi ollut maaliskuun 1. päivästä saakka Tullin ja Europolin ilmoitus, kuten Sinkkonen väittää, olisin kirjoittanut jutun välittömästi maaliskuun alussa enkä todellakaan olisi etsinyt haastateltavia poliisista vaan Tullista.

Lähetin muuten meiliä myös Tulliin heti tiedotteen julkaisun jälkeen. Kerroin omat tietoni Silkkitien sulkeutumisesta ja kysyin muun muassa sitä, milloin Tulli tarkalleen ottaen takavarikoi palvelimen. En saanut kysymyksiini vastauksia, kuten en ole saanut aiemminkaan.

Viestittelyni SK:n, Helsingin poliisilaitoksen ja Tullin kanssa ovat luonnnollisesti tallessa.

Kuten todettua, Torilaudalla viestit eivät säily kovin kauaa, joten vanhoja viestejä on lähes mahdotonta kaivaa esiin todisteeksi. Tämä on varmasti myös Tullin tiedossa erittäin hyvin. Onneksi Torilauta ei kuitenkaan ole ainoa paikka netissä, jossa keskustellaan Tor-verkon huumekaupasta.

Ylilaudalla on oma keskustelualueensa huumeille. Sinne ei ole linkkiä Ylilaudan etusivulla, mutta jos kirjoittaa verkkoselaimen hakuun "Ylilauta huumeet" niin löytää perille. Ylilauta säilyttää kaikki keskustelut.

Varhaisin Ylilaudan lanka, jossa ihmetellään Silkkitien viimeistä katoamista, on luotu 4. maaliskuuta. Sen aloitusviestissä kysytään: "Onko muillakin Silkkitie alhaalla?" Langassa ei ole mitään mainintaa Tullista ja Europolista. Löydät langan täältä.


On muitakin lankoja, joissa käsitellään Silkkitien katoamista. Esimerkiksi huhtikuun 10. päivä on luotu lanka, jonka aloitusviestissä sanotaan Silkkitien kaatuneen. Myöhemmin langassa Silkkitietä kuvaillaan muun muassa hylätyksi. Löydät langan täältä.


Sinkkosen mukaan Tullin ja Europolin ilmoitus piilopalvelun sulkemisesta on ollut Silkkitien verkko-osoitteessa maaliskuun 1. päivästä alkaen. Silti asia tuli esiin Ylilaudalla ensimmäisen kerran vasta 4. toukokuuta, vaikka Silkkitien katoamisesta käytiin sivustolla vilkasta keskustelua maaliskuun alusta saakka.


Silkkitietä kannattaa tässä yhteydessä verrata Sipulikanavaan. Sinkkonen on aikaisemmin kertonut usein medialle, että Tulli on sulkenut monia Tor-verkon kauppapaikkoja. Jotkin viestimet ovat tulkinneet tämän epämääräisen lausunnon siten, että Tulli olisi sulkenut monia huumekauppasivustoja.

Oikeasti Tulli on sulkenut vain yhden Tor-verkon sivuston, jossa myytiin huumeita, ja se oli Sipulikanava. Tulli sulki Sipulikanavan 1. marraskuuta 2017, ja Sipulikanavan verkko-osoitteeseen ilmestyi välittömästi alla oleva ilmoitus.


Entä miten Ylilaudalla tähän reagoitiin? Asia huomattiin heti aamuyöstä ja siitä tehtiin lanka, jonka aloitusviestissä oli kuvakaappaus Tullin ja poliisin ilmoituksesta. Langan löydät täältä.


Ylilaudalla siis huomattiin Sipulikanavan bustaus välittömästi. Mutta Silkkitien bustauksen huomaamisessako meni yli kaksi kuukautta? Ei oikein kuulosta uskottavalta.

Mitään Silkkitien bustausta ei ole koskaan tapahtunutkaan.

Tullin tiedotustilaisuuden jälkeen Torilaudalla käytiin tuohtunutta keskustelua siitä, miten Tulli valehteli medialle. Tässä joitain poimintoja viestien joukosta:





Myös toisella Tor-verkon keskustelufoorumilla Hunajalaudalla aihe puhutteli:



Onko tällä kaikella sitten mitään väliä? Suuren yleisön silmissä varmaankaan ei. Monien mielestä on ihan sama, vaikka Tulli valehtelisikin, kunhan se pistää narkit kärsimään.

Minä olen eri mieltä. Jos viranomaiset valehtelevat tässä asiassa, missä kaikessa muussa he valehtelevat?

Siihen olen kyllä jo tottunut, että Tulli valehtelee saavutuksistaan Tor-verkon huumekauppaan liittyen. Sen opin 26. elokuuta 2016, kun Tulli piti valtavasti huomiota saaneen tiedotustilaisuuden, jossa kertoi paljastaneensa Douppikaupan eli "Suomen suurimman nettihuumekauppaorganisaation".

Tulli oli saanut kiinni Douppikaupan perustajan ja johtajan Lasse Kärkkäisen, tämän veljen sekä naisen, joka myöhemmin vapautui kaikista syytteistä. Siitä Tulli oli hiljaa, että itse organisaatio jatkoi toimintaansa edelleen.

Niinpä kerroin Suomen Kuvalehdessä, että Douppikauppa oli yhtä kuin sen neljä alakauppaa eli Stimukauppa, Ekstaasikauppa, Trippikauppa ja Hamppukauppa, ja ne kaikki jatkoivat huumeiden myyntiä Silkkitiellä keskeytyksettä, vaikka Kärkkäinen jäikin kiinni.

Olen nähnyt Kärkkäisen kuulustelupöytäkirjoja. Niistä käy ilmi, että Tulli tiesi Douppikaupan olevan yhtä kuin alakaupat ja alakauppojen jatkavan huumeiden myyntiä entiseen malliin. Silti Tulli päätti kertoa julkisuuteen, että se oli muka paljastanut koko organisaation. Tulli laski sen varaan, ettei kukaan toimittaja tietäisi totuutta, mutta oli väärässä.

Tulli muuten myöhemmin poisti verkkosivuiltaan Douppikaupan paljastamisesta kertovan tiedotteen. Minulla on se tietysti kuvakaappauksena tallessa. (Douppikaupan koko tarinan voit lukea jutustani, jonka SK julkaisi elokuussa 2017.)

Silkkitien tapaukseen liittyy vielä paljon kysymyksiä. Missä on Kapteeni? Miksi hän jätti palvelimen vuokran maksamatta? Vielä joulukuussa 2018, kun Silkkitien rahansiirrot jumiutuivat, Kapteeni korjasi ongelman. Hän siis halusi pitää sivuston toiminnassa. Mitä sen jälkeen tapahtui?

Lopuksi vielä asiaa Tor-verkosta. Tiedotustilaisuudessa Sinkkonen sanoi, että Tor-verkon anonymiteetin myytti on nyt murrettu. En tiedä, mitä tuo tarkoittaa. Se on ihan yhtä epämääräistä kielenkäyttöä kuin hänen lausuntonsa, että Tulli on sulkenut Tor-verkon kauppapaikkoja.

Tor-verkon anonymiteettiä ei ole murrettu. Kyse on palvelimesta, ei Tor-verkosta. Palvelin on nähtävästi tallentanut ison osan Silkkitien tapahtumista, ja minun on myönnettävä, että itselleni se tuli yllätyksenä. Olin kuvitellut, että kaikki tieto tuhoutuisi palvelimelta määrätyn ajan kuluessa tai sitten tieto olisi niin hyvin kryptattua, ettei kukaan ulkopuolinen pääsisi siihen käsiksi. Olin väärässä.

Se vaikuttaa kuitenkin selvältä, että palvelin oli mahdollista jäljittää, koska sen vuokraa ei enää maksettu. Mikäli Kapteeni olisi jatkanut vuokran maksamista entiseen malliin, porskuttaisi Silkkitie todennäköisesti edelleen.

torstai 5. heinäkuuta 2018

Douppikauppa aikoi ostaa Silkkitien ja korvata sen omalla sivustolla

Douppikaupan pomo pyrki Kapteeniksi Kapteenin paikalle ja valmisteli uutta huumekauppasivustoa. Tämä ja paljon muuta uutta Douppikauppa-infoa paljastuu tuomiosta, jonka Espoon käräjäoikeus 29.6.2018 antoi (R 17/1770).

Oikeudenkäynnissä oli kyse Douppikaupan perustajan ja johtajan Lasse Kärkkäisen kotoa 28.4.2016 takavarikoidusta 58 teratavun palvelimesta. Jos Lassen tarina ei ole tuttu, suosittelen lukemaan Suomen Kuvalehteen kirjoittamani artikkelin "Näin Lassesta tuli Suomen suosituin huumekauppias netissä".

Syyttäjän mukaan Lasse käytti palvelinta huumausainerikoksen valmisteluun, tarkemmin sanoen perustaakseen Tor-verkkoon huumekauppasivuston, joka korvaisi Silkkitien.

Palvelimen sisältö on salattu, eivätkä viranomaiset ole pystyneet murtamaan salausta.

Käräjäoikeus ei pitänyt syyttäjän väitettä uskottavana, joten se määräsi takavarikon purettavaksi. Tästä oikeudenkäynnistä Lasse siis selvisi voittajana. Oikeudessa esille tulleiden tietojen valossa vaikuttaa silti kiistattomalta, että Lasse todellakin aikoi perustaa Silkkitien korvaavan sivuston  hän vain ei tarvinnut siihen kyseistä palvelinta.

Silkkitien ylläpitäjän Kapteenin henkilöllisyyttä on arvailtu niin pitkään, kun sivusto on ollut olemassa. Jopa minua on epäilty Kapteeniksi, kuten tästä Torilaudalla käydystä keskustelusta (jossa minua kutsutaan ehkä hienoimmalla tittelillä ikinä!) käy ilmi:

Punainen Kolmio = liberaali lesbo = Kapteeni

Vuonna 2017 Silkkitietä vaivasivat ennennäkemättömän suuret tekniset ongelmat. Myös Kapteenin käytös herätti ihmetystä. Hän ei enää vastaillut aktiivisesti viesteihin, tai sitten hän saattoi esimerkiksi vastata englanniksi suomenkieliseen viestiin.

Pyysin Kapteenilta haastattelua kesällä 2017. Hän vastasi lyhyesti, että "Haastattele vain", mutta kun lähetin kysymykset, en kuullut hänestä enää mitään. Yritin ottaa häneen yhteyttä vielä pari kertaa, mutta turhaan.

Monen Silkkitien käyttäjän mielestä sivuston ongelmat alkoivat jo edellisenä vuonna sen jälkeen, kun Tulli oli pidättänyt Lassen. Tästä he vetivät johtopäätöksen, että Lassen täytyi olla alkuperäinen Kapteeni, ja hänen jälkeensä puikoissa on ollut joku tumpelo, joka ei osaa ratkoa kasautuvia ongelmia tai vastata viesteihin.

Pakko myöntää, että itsekin olen joskus pohtinut tuota vaihtoehtoa. Enää ei tarvitse pohtia, sillä oikeudenkäynnissä esille tulleet tiedot antavat asiaan lisävalaistusta.

Lasselta takavarikoidusta MacBook-tietokoneesta löytyi tekstitiedostoja, joista eräs on nimeltään muisti5.txt. Se on Kapteenille osoitettu viesti:

"Haluamme ostaa Silkkitien. Lähdekoodit, onion-osoitteen, domainin, tietokannat ja mielellään myös nykyisen hostingin ainakin siltä osin kuin se on mahdollista luovuttaa uusiin käsiin. (...) Olemme valmiita maksamaan bitcoineilla kohtuullisen summan ja työllistäisimme samalla myös nykyisen Asiakaspalvelun, jos hän on halukas jatkamaan."

Eräässä toisessa tekstitiedostossa, joka on nimeltään muisti4.txt, lukee näin:

"Teimme hiljattain Kapteenille ostotarjouksen palvelusta osoitteineen ja tietokantoineen, mutta ilmeisesti liian myöhään, kun mies näyttää kadonneen jo aiemmin. Harmi, sillä Silkkitie olisi toiminut hyvänä väliaikaisratkaisuna ennen oman kaupan avaamista, ja siten sieltä olisi voinut ohjata asiakkaita eteenpäin."

Lasse siis aikoi perustaa oman huumekauppasivuston, mutta sitä ennen hän halusi ostaa Silkkitien, jotta voisi sieltä sitten ohjata asiakkaat uudelle sivustolle. Ostaminen ei kuitenkaan onnistunut, koska Kapteeni näytti kadonneen.

Entä milloin Douppikaupan oli tarkoitus avata oma sivustonsa? Muisti4.txt-tiedostossa todetaan myös näin:

"Douppikaupan oma myymälä edistyy, vaikkakin hieman arvioidusta jäljessä. Meillä on oma douppi-alkuinen onion-osoite, mutta kauppa tulee linjoille vasta viimeistelyn ja kattavan turvallisuustestauksen jälkeen. Toivottavasti kuitenkin edelleen helmikuun aikana."

Tiedosto on luotu 29.9.2015 ja viimeiseksi sitä on käytetty 31.3.2016. Myymälä oli siis tarkoitus avata helmikuussa 2016, mutta se viivästyi, mistä tiedostossa kerrotaan lisää:

"Moninkertaisesti anonymisoitu serveri on nyt pystyssä ja kauppasoftan teko edistyy. Bitcoin-mikseriä ei ole vielä aloitettukaan. Kokonaan puhtaalta pöydältä tehdessä tällaisessa projektissa on paljon tekemistä...Kerron heti kun on valmista sisäiseen testaukseen. Yleisölle julkaisu ei enää kuitenkaan ehdi helmikuulle. Aineista kertominen ja yleiset opassivut tulevat itse kauppaan."

Tiedostosta myös paljastuu, että Douppikaupalla oli todella kova halu siirtää kaupankäynti Silkkitieltä pois jo ennen oman sivuston valmistumista. Ratkaisuna pidettiin Evolution-sivustoa, joka tuohon aikaan oli Tor-verkon toiseksi suurin huumekauppasivusto.

Evolutionista tiedostossa sanotaan näin:

"Asiakkaat näyttävät jo suurelta osin löytäneen Evolutionin, joten paluuta Silkkitielle ei ainakaan toistaiseksi tarvitse harkita. Myös Evolutionissa myynnin lopetamme, kun asiakkaat on saatu houkuteltua oman marketin puolelle, jotta tilauksia ei tarvitse käsitellä useammassa paikassa. Avajaisten juhlistamiseen on tulossa taas kosolti ilmaistavaraa ja tarjouksia, joten eiköhän sana kiiri."

Muistan itsekin seuranneeni helmikuussa 2016, kuinka Douppikauppa lisäsi myyntiään Evolutionissa.

Mutta sitten asiat alkoivat mennä pieleen.

Maaliskuussa Evolution ylläpitäjät yllättäen sulkivat sivuston ja veivät mukanaan 12 miljoonan dollarin arvosta välitileillä siirtoa odottaneita bitcoineja. Huhtikuussa Lasse pidätettiin.

Suomalainen huumeskene näyttäisi tyystin toisenlaiselta, mikäli Lassen suunnitelma olisi toteutunut.

sunnuntai 30. heinäkuuta 2017

Silkkitien surkein tapaus

Olen seurannut Silkkitietä kolmisen vuotta, ja sinä aikana olen nähnyt monenlaista myyjää ja kusettajaa. Mieleenpainuvin tapaus on ollut huhtikuussa 2017 maailmanvalloituksensa aloittanut nimimerkki Doussikauppa, jolta ei onnistunut myynti eikä kusetus.

Jep, Doussikauppa. Melkein kuin Douppikauppa, Silkkitien legendaarisin myyjä. Doussikaupan alamäki alkoikin jo nimimerkin valitsemisesta. Ihmiset kun eivät tykkää siitä, että jonnet, jotka eivät osaa käyttäytymisen alkeita, raiskaavat pidetyn myyjän muistoa.

Doussikaupan tarina on niin omituinen ja sekava, etten tiedä mistä aloittaisin. Kertomisen arvoinen se ehdottomasti on. Parasta aloittaa tästä aloituspostauksesta Sipulikanavalta:


Sipulikanavan Ylläpito siis aloitti langan, jossa kertoi, että Doussikauppa oli pyytänyt siltä Douppikaupan trippikoodia. Lisäksi Ylläpidon mukaan Doussikaupalla oli Douppikaupan Silkkitie-tunnukset. Kansantajuisesti selitettynä trippikoodi tarkoittaa viestin nimikenttään tulevaa tunnusta. Doussikauppa halusi siis esiintyä Sipulikanavalla aitona ja oikeana Douppikauppana.

Suuri osa Silkkitien asiakkaista seuraa Sipulikanavaa, joten monet myyjät mainostavat siellä itseään ja osallistuvat keskusteluihin.

Sipulikanavan Ylläpito oli kysynyt Doussikaupalta, mikä sen yhteys Douppikauppaan on. Doussikauppa ei suostunut kertomaan ja oli muutenkin asennevammainen, joten Ylläpito ei antanut trippikoodia. Koska Doussikaupan toiminta haiskahti pahasti, kertoi Ylläpito tapahtuneesta Sipulikanavalla. Syntyi vilkas keskustelu.


Sitä minäkin ihmettelin. Jos kerran Doussikaupalla oli Douppikaupan Silkkitie-tilin tunnukset, miksi he olivat tehneet erillisen Doussikauppa-tilin?

Jotta tilanne olisi ollut mahdollisimman hämmentävä, aktivoitui Douppikaupan tili samaan aikaan, kun Doussikauppa ilmestyi näyttämölle. Douppikaupan tilillä ei kylläkään tapahtunut yhtään mitään, mutta sille kuitenkin kirjauduttiin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Myös Douppikaupan suosituimman alakaupan Ekstaasikaupan tilille kirjauduttiin koko alkuvuoden kestäneen hiljaisuuden jälkeen.

Jatkossa Douppikaupan tili oli aktiivisena usein samaan aikaan kuin Doussikaupankin. Tämä puhui sen puolesta, että Doussikaupalla todellakin oli Douppikaupan tilin tunnukset. Toisaalta Doussikaupan kaikki muu sekoilu viittasi päinvastaiseen.

Takaisin keskusteluun. Ylläpito ei ollut ainoa, joka oli pannut merkille myyjätulokkaan asenteen.


Doussikaupan asenteesta kertoi myös heidän myyjäprofiilinsa Silkkitiellä. Siellä luki: "Turhat kysymykset jätetään huomioimatta. Jos epäilet tulevasi huijatuksi älä tilaa tai tee ostoksesi muilta myyjiltä." Vetävä myyntipuhe, eikö vain?


Seuraavaksi Doussikauppa syytti Sipulikanavan Ylläpitoa "jäätäväksi vasikaksi". Toisin sanoen Doussikauppa myönsi anemisen kusetusyrityksensä. Lisäksi Doussikaupan tampiot väittivät tuntevansa henkilökohtaisesti Douppikaupan porukkaa. No, se olisi kannattanut sanoa siinä vaiheessa, kun Ylläpito tiedusteli Doussikaupan yhteyttä Douppikauppaan.

Sitten Doussikaupan tuotteisiin. Doussikaupalla oli myynnissä MDMA-kristallia, ekstaasinappeja, amfetamiinia ja kokaiinia. Ihan hyvä valikoima siis, ja hinnatkin olivat huokeita.

Hyvistä tuotteista ei kuitenkaan ole hyötyä, jos niitä ei osaa myydä. Vaikka Doussikaupan toiminta vaikutti äärimmäisen epäilyttävältä, tilasivat jotkut heiltä huumeita. Aluksi lähetykset eivät lähteneet edes liikkeelle, sillä Doussikauppa perui tilaukset ja palautti rahat.



Pian Doussikauppa sai syöksykierteensä taittumaan, ainakin tilapäisesti. Silkkitiellä Doussikaupalle alkoi tulla positiivisia palautteita ihmisiltä, jotka kertomansa mukaan olivat saaneet tilaamansa ja olivat tuotteisiin tyytyväisiä.

Sipulikanavalla kuitenkin raportoitiin kirjeistä, jotka eivät koskaan tulleet perille, ja Doussikaupan selityksistä hidastelevasta postista sun muusta.

Sitten useampikin ihminen Sipulikanavalla kertoi saaneensa Doussikaupalta tällaisen viestin: "Olemme tulleet siihen tulokseen, että toimitamme asiakkaille uudelleen lähetyksenä matkalla seikkailevat kirjeet, laittaisitteko tilauksenne tiedot alla olevalla esimerkillä meille ja osoitetietonne www.temp.pm viestillä."

Doussikaupalla vaikutti olevan hyvä tarkoitus, mutta toteutustapa oli mahdollisimman hankala.


Tai ehkä tarkoitus ei ollutkaan niin hyvä.


Syöksykierre jatkui.


Aluksi pettyneet asiakkaat olivat riitauttaneet tilauksia saadakseen rahansa takaisin. Sitten yhä useampi halusi jättää Doussikaupasta negatiivisen palautteen Silkkitielle varoittaakseen muita. Silkkitien maksujärjestelmä toimii siten, että palautteen, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen, voi jättää vain jos on maksanut tilauksen. Toisin sanoen ihmiset olivat valmiita menettämään rahansa, jotta saivat haukkua Doussikaupan Silkkitiellä.

Negatiiviset palautteet ovat huonoa mainosta, ja siksi myyjät pyrkivät välttämään niitä. Niinpä Doussikauppa teki niin, että aina kun he saivat negatiivisen palautteen, peruivat he kaupan ja palauttivat rahat asiakkaalle.


Doussikaupan ajatuksenjuoksua oli täysin mahdotonta ymmärtää. Jos tarkoituksena oli huijata, miten ihmeessä sen oli määrä tapahtua?


Silkkitielle jätetyissä positiivisissa palautteissa toistui tietty kaava. Itse tuotteita kehuttiin, mutta paketointia haukuttiin. Palautteen antajien mukaan osoite oli monesti kirjoitettu lähes lukukelvottomalla tuherruksella.

Sipulikanavalla monet epäilivät positiivisia palautteita huijauksiksi. Jos ne olivat huijauksia, oli aika erikoista Doussikaupalta haukkua itseään. Jos ne eivät olleet huijauksia, on pakko hämmästellä, miksi Doussikauppa ei ottanut opiksi ja panostanut parempaan paketointiin.

Doussikaupan toiminta alkoi jo saada puhtaasti koomisia piirteitä.


Koomiseksi meni meno Sipulikanavallakin, kun jotkut väittivät, että Doussikauppa on poliisin salajuoni, jolla kerätään huumeidenkäyttäjien osoitteita. Väite ei saanut varauksetonta kannatusta.


Doussikauppa jaksoi perua kauppoja huhtikuun loppuun saakka. Sitten he antoivat periksi, ja negatiivisia palautteita alkoi ropista.


Doussikauppa poistui linjoilta pysyvästi. Viimeiset palautteet Silkkitiellä annettiin toukokuun puolivälissä. Osa kirosi Doussikauppan alimpaan helvettiin ja kertoi lähetyksen jääneen tulematta, osa kertoi saaneensa mitä tilasikin ja kehui tuotteen laatua.

Siihen päättyi Doussikaupan tarina. Loppusaldona oli 58 positiivista ja 32 negatiivista palautetta. Kauppoja Doussikauppa ehti tehdä 8451 eurolla, mikä on kaikki urpoilu huomioon ottaen yllättävän paljon.

Oliko Doussikauppa kusettaja vai ei? Vaikea sanoa, mutta oli se kumpaa tahansa, pieleen meni surkeimmalla mahdollisella tavalla. Entä oliko Doussikaupalla Douppikaupan Silkkitie-tunnukset? Enpä usko, mutta absoluuttinen totuus jäänee mysteeriksi, jonka vain Mulder ja Scully pystyisivät selvittämään.

RIP Doussikauppa 4/2017–5/2017.



perjantai 28. huhtikuuta 2017

Minä ja Douppikaupan pomo

Kerroin maaliskuun alussa, kuinka Douppikaupan tarina oikeasti päättyi. Sanoin tuolloin, ettei minulla ole yhteyksiä Douppikauppaan. Tilanne on muuttunut.

Sain maaliskuun 9. päivä tekstarin:

"Moi! Oletko se sama Aarno Malin joka joskus kirjoittelee Suomen Kuvalehteen? Jos olet niin eräs ihminen haluaisi jutella, jos et ole niin pahoittelut häiriöstä. Itse olen vain anonyymi välikäsi tässä."

Voisi kuvitella, ettei kovin montaa Aarno Malinia Suomesta löydy, joten sekaannuksen mahdollisuus on olematon. Sattumoisin kuitenkin juuri kotikaupungissani asuu toinen Aarno Malin, ja hän on baptistiseurakunnan pastori. Voin vakuuttaa, että en ole hän.

Vastasin tekstariin myöntävästi, ja aloitin henkilön kanssa viestittelyn Wickr-sovelluksen puolella.

Selvisi, että hän oli Douppikaupan perustajan Lasse Kärkkäisen kaveri. Lasse oli kuulemma lukenut elo-syyskuussa 2016 Suomen Kuvalehteen kirjoittamiani juttuja Douppikaupasta, ja halusi nyt jutella kanssani. Lasse itse ei voinut ottaa minuun yhteyttä, koska istuu Vantaan vankilassa 11 vuoden ja 6 kuukauden tuomiota huumausainerikoksista ja salakuljetuksista.

Kertauksena niille, jotka asiasta eivät tiedä:

Elokuun 26. päivä 2016 Tulli tiedotti, että se oli huhtikuussa pidättänyt kolme ihmistä ja paljastanut Douppikaupan, Suomen suurimman nettihuumekaupan, joka toimi Tor-verkossa Silkkitie-sivustolla. Tullin mukaan Douppikauppaa ei enää ollut olemassa, ja asia nousi päivän ykkösuutiseksi kaikissa suurissa medioissa.

Mutta ei Suomen Kuvalehdessä. Seuraan Silkkitietä, joten tiesin, että Douppikauppa jatkoi edelleen toimintaansa. Douppikauppa möi Silkkitiellä huumeita silläkin hetkellä, kun Tulli väitti paljastaneensa sen.

Tulli oli kyllä saanut kiinni Douppikaupan perustajan, Lassen, mutta Lassen luoma organisaatio jatkoi toimintaansa.

Douppikauppa oli jakanut huumeiden vähittäismyynnin neljän alakaupan kesken. Alakaupat olivat Ekstaasikauppa, Hamppukauppa, Stimukauppa ja Trippikauppa. Mikään alakaupoista ei keskeyttänyt huumeiden myyntiä pidätysten takia.

Kirjoitin Suomen Kuvalehteen jutun, jossa paljastin Tullin vedätyksen. Tullin tiedottamiseen ja toimintaan liittyi niin paljon omituisia ja hämäriä piirteitä, että kirjoitin aiheesta yhteensä neljä juttua. Niistä viimeisin summaa hyvin, miten absurdista vyyhdestä oli kyse.

Takaisin Wickr-viestittelyyn. Olen kolmisen vuotta seurannut Silkkitietä, ja Douppikauppa on täysin ainutlaatuinen luku suomalaisen huumerikollisuuden historiassa, joten kerroin Lassen kaverille, että totta kai minua kiinnosti jutella Lassen kanssa.

Niinpä hän toimitti yhteystietoni Lasselle, joka maaliskuun 14. päivä soitti minulle Vantaan vankilasta.

Siitä alkoi yhteydenpitomme.

Lasse on kertonut minulle valtavasti uutta ja kiehtovaa tietoa Douppikaupasta, itsestään ja oikeusjärjestelmästämme.

Aikomuksenani on kirjoittaa aihepiiristä useampi juttu Suomen Kuvalehteen. Kiirettä en asian kanssa pidä, vaan etenen kaikessa rauhassa. Tulen todennäköisesti kirjoittamaan Douppikaupasta myös täällä blogin puolella vielä monta kertaa.

Yhteydenpito on sujunut hyvin, vaikka minä en voikaan soittaa Lasselle, voin vain lähettää sähköpostia. Lasse puolestaan ei voi lähettää sähköpostia, mutta voi soittaa minulle vankilan maksullisella puhelimella. Perinteiset kirjeet kulkevat molempiin suuntiin.

Viimeisin puhelumme kuluneen viikon tiistaina kesti melkein 48 minuuttia. Se katkesi kesken juuri kun Lasse oli kertomassa, kuinka eräs häntä kuulustellut poliisi oli sanonut, että huumekaupan siirtyminen kaduilta nettiin on positiivinen asia. Ehkä Lasselta loppui valuutta, tai sitten joku kuunteli puhelua ja päätti, että tuo asia ei toimittajalle kuulu.

Miksi Lasse haluaa puhua juuri minulle? Kyse ei ole siitä, että olisin asiassa puolueellinen hänen edukseen, sillä en ole puolueellinen kenenkään eduksi. Niin lattealta kuin se ehkä kuulostaakin, minua kiinnostaa vain totuus. Haluan kertoa lukijoille faktoja. Siksi minä tämän bloginkin perustin.

Käsittääkseni kyse on siitä, että tunnen Silkkitien, Tor-verkon ja Douppikaupan paremmin kuin kukaan muu toimittaja, joten tajuan, mistä Lasse puhuu. Lisäksi jos jokin viranomainen, kuten Tulli, kertoo julkisuudessa näistä asioista niin sanottua muunneltua totuutta, minä huomaan sen.

Kuten monet Punaisen Kolmion lukijat tietävät, Lassella on oma blogi Uuden Suomen sivuilla. Lasse ei kuitenkaan käsittele blogissaan asioita, joista minä tulen kirjoittamaan.

Lopuksi haluan esitellä fanikirjeen, jonka tuntematon henkilö lähetti Lasselle vankilaan. Lasse lähetti sen minulle, ja minä kuvasin sen. Toimitan sen myöhemmin takaisin Lasselle.

Toisille rikollinen, toisille sankari.



perjantai 3. maaliskuuta 2017

Kuinka Douppikaupan loru oikeasti loppui

Epäily: Tulli nappasi taas yhden tunnetun nettihuumekauppiaan

Näin otsikoi MTV3 nettisivuillaan 15.02.2017 julkaisemansa uutisen. Jutun mukaan Tulli oli saanut kiinni 31-vuotiaan miehen, joka pyöritti Ekstaasikauppaa, yhtä Douppikaupan alakaupoista.

Ekstaasikauppa on siis paljastettu. Tuliko uutisena?

Ei minulle. Tiesin asiasta jo viime joulukuussa. Ja ei, minulla ei ole yhteyksiä Ekstaasikauppaan tai Douppikauppaan, eikä Tulli vuoda minulle tietoja. Riittää, että seuraan mitä anonyymissä Tor-verkossa tapahtuu. Tarkemmin sanoen seuraan mitä Silkkitiellä tapahtuu ja mitä Sipulikanavalla puhutaan. (Taidankin muuten olla koko Suomessa ainoa toimittaja, joka niin vaivautuu tekemään.)

Ekstaasikauppa kirjautui Silkkitielle viimeisen kerran 21.12.2016. Samana päivänä Sipulikanavalla kerrottiin, että EK oli jäänyt kiinni.


Sipulikanavalla levitellään milloin mitäkin huhuja, mutta EK:n kärähtämisestä kertonut henkilö toitotti viestiään hyvin tarmokkaasti ja poikkeuksellisen täysjärkiseltä vaikuttaen.


Samaan aikaan toisessa Ekstaasikauppaan liittyvässä langassa alkoi keskustelu Tullista.


Keskustelu jatkui sen verran johdonmukaisena, että se kannatti ottaa vakavasti.


Silkkitiellä Ekstaasikauppa oli jo edellisenä päivänä saanut palautetta, jossa mainittiin Tulli.


Sipulikanavalla keskustelu jatkui vilkkaana molemmissa langoissa. EK:lta hiljattain tilanneet pelkäsivät, että juuri heidän kirjeensä oli päätynyt Tullin haltuun ja luvassa olisi kotietsintä tai kutsu kuulusteluihin tai molemmat. Ihan aiheellinen pelko.

Joulukuun loppuun mennessä Ekstaasikauppa ei ollut vieläkään kirjautunut Silkkitielle. Viimeistään silloin oli päivänselvää, ettei kyse ollut mistään joululomasta, vaan jotain oli tapahtunut. Väitteet EK:n kiinnijäämisestä olivat totta.

Mitä tarkalleen ottaen oli tapahtunut? Vaihtoehtoja on monia, mutta koska minulla ei ole varmaa tietoa, en lähde arvailemaan. Ainoastaan se on varmaa, ettei Tulli murtanut Tor-verkon salausta tai hakkeroinut Silkkitietä tai tehnyt jotain muuta tietoteknistä taikatemppua, vaan käytössä olivat ihan perinteiset keinot.

EK oli profiilissaan ilmoittanut, että 21.12.2016 on viimeinen postituspäivä ennen joulua, kuten allaolevasta kuvakaappauksesta näkee. Melkoinen sattuma, että juuri samana päivänä Sipulikanavalla kerrottiin EK:n jääneen kiinni. Tai sitten se ei ollut sattumaa.


Viittasin tämän kirjoituksen alussa MTV3:n helmikuun puolivälissä julkaisemaan uutiseen. Puutun siihen vasta nyt maaliskuussa sen vuoksi, että olen odotellut uutisia muista Tullin nappaamista Silkkitien kauppiaista. Sellaisia ei ole kuitenkaan silmiini osunut, mikä hieman ihmetyttää minua.

Ekstaasikauppa nimittäin ei ole ainoa Douppikaupan alakauppa, joka kirjautui Silkkitielle viimeisen kerran 21.12.2016. Näin teki myös Hamppukauppa, joka Ekstaasikaupan tavoin oli ilmoittanut, että kyseinen päivä on viimeinen postituspäivä ennen joulua.


Hamppukauppa oli juuri myynyt Northern Lights -eränsä loppuun, mutta sillä oli myynnissä vielä AB-CHMINACA-jauhetta, synteettistä kannabinoidia.

Oliko Ekstaasikaupalla ja Hamppukaupalla siis sama pyörittäjä? Jaa-a, jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä. Ekstaasikauppa ja Hamppukauppa olivat ainoat Douppikaupan alakaupat, jotka olivat toimineet aktiivisesti läpi vuoden, joten niiden välillä oli selkeästi tiivis yhteys. Näin tiivis yhteys tuli silti allekirjoittaneelle hienoisena yllätyksenä.

Tietääkseni yksikään viranomainen ei ole kuitenkaan paukutellut henkseleitään sen vuoksi, että on saanut Hamppukaupan kiinni, vaikka ansioluettelossa se olisi Ekstaasikaupan nappaamiseen verrattavissa oleva suoritus.

Erikoista. Mutta mikä tästä kaikesta tekee todella erikoista on Los Pollos -niminen myyjä, joka oli suhteellisen uusi Silkkitiellä. Los Pollos oli heti pistänyt ison vaihteen silmään. Se möi amfetamiinia, kokaiinia, LSD:tä, ekstaasinappeja ja bentsoja, ja teki kauppoja kovempaa tahtia kuin mikään muu myyjä. Esimerkiksi viime joulukuussa se teki palautteiden perusteella noin kolmekymmentä kauppaa päivässä.


Kunnes koitti 21.12.2016, eikä Los Pollos enää lukenut tilauksia tai vastannut viesteihin. Kyseinen päivä oli viimeinen, jolloin Los Pollos kirjautui Silkkitielle.

Oliko Ekstaasikauppa myös Los Pollosin takana? Vai onnistuiko Tulli nappaamaan Los Pollosin samaan aikaan kuin Ekstaasikaupan?

Ei harmainta aavistusta. Sipulikanavalla keskustelu luonnollisesti kävi kuumana, ja tapausten välille vedeltiin yhtäläisyysmerkkejä.


Jotkut myös epäilivät, että EK ja Los Pollos olisivat tehneet niin sanotun loppukusetuksen, mutta kyseiset henkilöt eivät selvästikään edes tiedä, mikä loppukusetus on, koska muuten olisivat hiljaa.

Elokuussa 2016 Tulli ilmoitti, että se oli pidättänyt kolme henkilöä huhtikuussa ja samalla paljastanut Douppikaupan. Väite oli naurettava, koska kaikki Douppikaupan neljä alakauppaa olivat jatkaneet toimintaansa huhtikuun jälkeen. Mutta nyt tilanne on se, että Stimukauppa ja Trippikauppa ovat "lomalla" ja Ekstaasikauppa ja Hamppukauppa ovat poissa pelistä. Viime syksynä perustettu Lääkekauppa on myös ollut pitkään hiljaa.

Mikään Douppikaupan alakaupoista ei ole ollut toiminnassa tämän vuoden puolella.

Douppikauppa teki jotain, mitä yksikään huumekauppias ei Suomessa ole aiemmin tehnyt: se brändäsi itsensä. Kaikki tietävät Douppikaupan. Oliko brändäys hämärähommissa sitten kovin fiksua, se on toinen asia. Kääntöpuolena kun on, että jatkuva huomion hakeminen on viranomaisille kuin punainen vaate.

Väite, joka viime syksynä oli naurettava, on nyt totta: Douppikauppa on kuollut.